Yrittäjän tukea saaneiden tulojen aleneman tarkistaminen on käynnissä

UUTINEN 20.3.2024 0.00

Työllisyysrahastossa on käynnissä yrittäjän tukea saaneiden tulojen aleneman tarkistaminen vuoden 2022 osalta. Yrittäjän aikuiskoulutustuen saamisen yhtenä edellytyksenä on, että yrittäjän tukikauden aikaiset yritystoiminnan ansiot vähenevät vähintään kolmasosalla verrattuna viimeiseen ennen opiskelun alkua toimitettuun verotukseen.

Työllisyysrahasto tarkistaa jälkikäteen vuosittain verotietojen ja tulorekisteritietojen perusteella, onko yrittäjä ollut oikeutettu hänelle maksettuun aikuiskoulutustukeen. Mikäli Työllisyysrahaston saamien tietojen mukaan alenema ei ole toteutunut, saa henkilö kuulemiskirjeen tilanteesta. Vastauksessa kuulemiseen henkilö voi selvittää tarkemmin yritystoiminnan ansioitaan nimenomaan vuoden 2022 tukijakson ajalta. Mikäli tulojenalenema on toteutunut, saa henkilö myönteisen päätöksen yrittäjän aikuiskoulutustuesta.