Huomioithan, että aikuiskoulutusetuudet lakkauttava laki on tullut voimaan 1.6.2024. Lue sen vaikutuksista aikuiskoulutustuen hakemiseen Ajankohtaista-sivulta.

Testaa, voisitko saada aikuiskoulutustukea

Apurilla testaat kätevästi, voitko saada aikuiskoulutustukea. Apuri opastaa sinua myös siinä, millaista tukea voit mahdollisesti saada, ja ohjaa sinut lisätiedon äärelle.

Apuri on suuntaa antava työkalu, jonka avulla selvität, voitko hakea aikuiskoulutustukea. Virallisen päätöksen aikuiskoulutustukioikeudestasi saat sitten, kun käsittelemme hakemuksesi.

Asutko Suomessa ja kuulutko Suomen sosiaaliturvan piiriin?
Onko sinulle kertynyt kahdeksan vuotta työhistoriaa tai siihen rinnastettavaa aikaa 31.7.2024 mennessä? Huom. Työhistoriaa ei lasketa automaattisesti työvuosina. Laskemisesta löydät lisätietoa Näin ennakoit, että aikuiskoulutustuki järjestyy -sivulta.
Maksetaanko sinulle aikuiskoulutustuen estävää etuutta, kuten esimerkiksi opintorahaa, sairauspäivärahaa, vanhempainpäivärahaa, työttömyyspäivärahaa tai työmarkkinatukea, vuorottelukorvausta, täyttä työkyvyttömyyseläkettä, työttömyyseläkettä tai vanhuuseläkettä?
Onko sinulla voimassa oleva päätoiminen työ- tai virkasuhde, joka on kestänyt vähintään vuoden yhdessä tai useammassa jaksossa ennen aikuiskoulutustuen alkamista?
Onko sinulla viimeistään 31.7.2024 alkava opiskeluoikeus suomalaisessa julkisen valvonnan alaisessa oppilaitoksessa, esimerkiksi yliopistossa, ammattikorkeakoulussa, avoimessa korkeakoulussa tai ammatillisessa oppilaitoksessa, ja johtaako koulutuksesi tutkinnon tai tutkinnon osan suorittamiseen tai onko se sinulle ammatillista lisä- ja täydennyskoulutusta?
Suunnitteletko hakevasi aikuiskoulutustukea siten, että tukijaksosi alkaa viimeistään 31.7.2024 mennessä?
Oletko jäämässä kokonaan palkattomalle tai osa-aikaiselle opintovapaalle?
Sivu päivitetty: 16.2.2024