Huomio!

Jos aikuiskoulutustukeen liittyvät käytännöt mietityttävät, tule mukaan Aikuiskoulutustuki - mikä, kenelle, miten? -webinaariin torstaina 21.3.2024 kello 15 alkaen. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan verkkosivuiltamme.

Hallituksen esitys aikuiskoulutusetuuksien lakkauttamisesta on annettu eduskunnalle ja olemme päivittäneet Ajankohtaista-sivua esimerkiksi syksyn 2024 alkavien opintojen osalta.

Suunnitelmat todeksi: näin voit saada aikuiskoulutustukea

Huomioithan, että hallituksen esityksen mukaan aikuiskoulutusetuudet lakkauttava laki tulisi voimaan mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään 1.6.2024. Lue sen vaikutuksista aikuiskoulutustuen hakemiseen Ajankohtaista-sivulta.

Haluatko ottaa haltuun uusia täsmätaitoja tai kehittää ammattitaitoasi kokonaisvaltaisemmin? Aikuiskoulutustuki voi olla sinua varten. Tästä osiosta saat ohjeet hakemiseen sekä tukiaikaan.

Pääset alkuun sujuvasti, kun selvität, sopiiko tuki tilanteeseesi ja suunnittelemiisi opintoihin. Kun olet valmis hakemaan, täytä hakemus. Kätevimmin hakeminen onnistuu verkossa asiointipalvelussamme. Muista myös seurata tulojasi tukiaikana ja ilmoittaa meille, jos tilanteesi muuttuu.

Jos hakija on työsuhteessa, myös työnantajalla on haku- ja tukiaikana oma roolinsa. Katso lisää alta.

Hakuprosessi pähkinänkuoressa

Suunnittele ensin opintopolkusi ja selvitä, vastaisiko kouluttautuminen aikuiskoulutustuella sinun ja työpaikkasi tai yrityksesi tarpeisiin. Työpaikan kaikkien osapuolten yhteispelillä onnistut. Klikkaa otsikoita ja katso vaiheet pähkinänkuoressa!

Selvitä, mitä koulutuksia tarpeisiisi on tarjolla, suunnittele opintopolkusi ja hae koulutukseen.

Selvitä, sopiiko aikuiskoulutustuki suunnitelmiisi.

Keskustele ja sovi opintovapaasta työnantajasi kanssa

Ota opiskelupaikka vastaan ja ilmottaudu opintoihin.

Sovi työnantajan kanssa, kuka toimii yhteyshenkilönä aikuiskoulutusasioissa.

Varmista, että työhistoriasi riittää tukeen, ja hanki opiskelutodistukset.

Hae tukioikeutta lähettämällä tukioikeushakemus asiointipalvelussamme. Työnantajallesi lähtee pyyntö hänen osuutensa täyttämisestä.

Odota päätöstä ja hae sitten tukea maksuun.

Tilaa tarvittaessa muutosverokortti etuutta varten ja liitä se tietoihisi asiointipalvelussa.

Hae tukea maksuun asiointipalvelussa kuukausittain takautuvasti. Arvioi, ovatko opintosi edenneet riittävästi ja täytä hakemus.

Voit perua jo myönnettyä tukiaikaa, jos tilanteessasi tapahtuu muutoksia. Peruttu tukiaika ei siirry suoraan jo myönnetyn tukiajan jatkoksi, mutta voit hakea lisää tukiaikaa lähettämällä uuden tukioikeushakemuksen. Voit myös palauttaa sinulle jo maksettua tukea, jos tulosi muuttuvat tukiaikana. Lisätietoa miten toimia tilanteesi muuttuessa löydät sivulta Näin toimit tilanteesi muuttuessa.

Jos opintosi tai opintovapaasi keskeytyvät tai työsuhteessasi tapahtuu isoja tukeen vaikuttavia muutoksia, ilmoita niistä, niin katsotaan tilanne yhdessä.

Jos haluat opiskella aikuiskoulutustuella pidempään kuin ensimmäisellä hakemuksella ilmoitit, voit hakea lisää tukea lähettämällä uuden tukioikeushakemuksen. Enintään tukea voi saada yhteensä 15 kuukautta.

Ajankohtaista hakemisessa
  • Muistathan liittää mahdollisen muutosverokortin etuutta varten profiilitietoihisi jo ennen maksuhakemuksen lähettämistä.

• Huomioithan, että voit lähettää aikuiskoulutustuen ensihakemuksesi aikaisintaan neljä kuukautta ennen hakemasi aikuiskoulutustukijakson alkua.

• Huomioithan, että tukiajalla saamasi tulot katsotaan tuloksi niiden maksuajankohdalle, riippumatta siitä, milloin olet ne ansainnut. Esimerkiksi jos työskentelet marraskuussa 1.11. - 14.11., mutta palkka tästä maksetaan vasta joulukuun puolella 15.12., katsotaan tämä palkka tuloksi joulukuulle, ja se vaikuttaa joulukuulta maksettavan aikuiskoulutustuen määrään.

• Tutustu aikuiskoulutustukeen vaikuttaviin sivutuloihin ja etuuksiin.
Arvioidut käsittelyajat

hakemuksen saapumispäivästä laskettuna

Tukioikeushakemus 13 päivää
Tällä hetkellä käsittelemme 6.3. saapuneita hakemuksia

Maksuhakemus 1 päivä
Tällä hetkellä käsittelemme 18.3. saapuneita hakemuksia

Täysimääräinen aikuiskoulutustuki 4 päivää

Soviteltu aikuiskoulutustuki 0 päivää
Tällä hetkellä käsittelemme 19.3. saapuneita hakemuksia

Yrittäjän aikuiskoulutustuki 4 päivää

Yrittäjän ennakkopäätöshakemus 1 päivä
Tällä hetkellä käsittelemme 18.3. saapuneita hakemuksia

Ammattitutkintostipendi 4 päivää

Päivitetty 19.3.2024

Ammattitutkintostipendi

Myönnämme ammattitutkintostipendin, jos olet suorittanut ammatillisen perustutkinnon, ammattitutkinnon tai erikoisammattitutkinnon ja sinulle on kertynyt työhistoriaa vähintään viisi vuotta tutkinnon suorittamispäivään mennessä.

tutustu saamisedellytyksiin
Ammattitutkintostipendi