Aikuiskoulutustuki tuo monia mahdollisuuksia työnantajalle

Aikuiskoulutustuki on helppo tapa varmistaa, että työntekijöiden osaaminen on ajan tasalla ja tarpeen mukaista. Se on työnantajalle kustannustehokas keino tukea henkilöstön kouluttautumista koko- tai osa-aikaisella opintovapaalla.

Aikuiskoulutustuki tarjoaa konkreettisen tavan tukea työntekijöiden työssä kehittymistä ja hyvinvointia. Samalla se auttaa vahvistamaan työyhteisön osaamista organisaation tavoitteiden suuntaan.

Moniin tilanteisiin sopiva kustannustehokas ratkaisu

Aikuiskoulutustuella voi rahoittaa valtavaa määrää erilaisia koulutuksia: esimerkiksi tutkintoja, niiden osia ja lyhyempiä ammatillisia opintokokonaisuuksia lukuisilta aloilta. Työn ja opinnot voi halutessaan yhdistää, sillä aikuiskoulutustuen turvin voi opiskella niin koko- kuin osa-aikaisella opintovapaalla.

Työntekijä hakee tukea Työllisyysrahaston asiointipalvelussa, ja tuki maksetaan suoraan hakijalle.  Kouluttautumisesta ei tule työantajalle kuluja tai velvollisuuksia lukuun ottamatta opintovapaajärjestelyitä sekä työsuhteeseen liittyvien tietojen toimitusta hakuvaiheessa.

Aikuiskoulutustuki kannattaa ehdottomasti ottaa oman yrityksen työkalupakkiin. Sen hyödyntämiseksi ei tarvita massiivisia henkilöstön osaamisen kehittämissuunnitelmia,  kannustaa asiakkuusjohtaja Tuulikki Saari.

Keino ottaa uutta osaamista haltuun

Aikuiskoulutustuen oleellisimmat ehdot ovat, että työntekijällä pitää olla kahdeksan vuoden työhistoria miltä alalta tahansa sekä vähintään vuoden ajan kestänyt työsuhde nykyisessä työpaikassa. Tukea voi siis hyödyntää hyvin pian työsuhteen alkamisen jälkeen, mikä saattaa madaltaa kynnystä palkata alalla vähemmän aikaa olleita.

Joskus aikuiskoulutustuki tarjoaa reitin, jonka avulla työntekijä voi siirtyä kokonaan uusiin tehtäviin joko nykyisessä työpaikassa tai muualla.

Aikuiskoulutustuki voi helpottaa ratkaisun löytämistä yllättävään tilanteeseen – olipa kyse alisuoriutumisesta, työntekijän halusta kehittyä nykyisessä työssään tai toiveesta suunnata uudelle uralle,  HR- ja viestintäjohtaja Katja Knaapila kertoo.

Kouluttautumisesta hyödyt irti: opas tukenasi

Parhaimmillaan kouluttautuminen on työntekijän ja työnantajan yhteinen asia, josta on hyötyä kaikille. Vaikka aikuiskoulutustuki maksetaan työntekijälle, aloite sen käytöstä voi tulla yhtä lailla työnantajalta.

Aikuiskoulutustuki-opas sisältää työpohjia, joiden avulla työntekijä ja työnantaja voivat keskustella toiveista ja tavoitteista yhdessä.

Tutustu oppaaseen! (PDF)

Työnantajan muistilista hakuvaiheeseen

Onko työntekijäsi hakemassa aikuiskoulutustukea? Tarkistuslistan avulla varmistat, että tuki järjestyy mutkitta.

1. Samalla kun hyväksyt opintovapaan, selvitä sen vaikutukset työntekijän vuosilomaan.
  2. Tee sijaisjärjestelyt työntekijän opintovapaan ajalle, ja sovi, keneen työntekijä voi olla työpaikalla yhteydessä vapaansa aikana.
  3. Kun työntekijä hakee aikuiskoulutustukeen oikeutta ensihakemuksella, saat kutsun täyttää työnantajan lomake asiointipalvelussa. Ilmoita lomakkeella seuraavat työsuhdetta koskevat tiedot: organisaation tiedot, viikkotyöaika, työsuhteen alkamispäivä, tieto suhteen vakituisuudesta tai määräaikaisuudesta, eläkejärjestelmän tiedot sekä opintovapaan ajankohta.
  4. Jos saat tiedon, että tulorekisteriin ilmoitetuissa palkkatiedoissa on korjattavaa, tee korjaus mahdollisimman pian tulorekisteriin. Tämän jälkeen toimita palkkatodistus työntekijän oikeista tuloista Työllisyysrahaston asiointipalvelun kautta.
  5. Kirjaudu asiointipalveluun Suomi.fi-tunnistautumisella henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi. Henkilökohtaisia tietojasi ei tallenneta.
    • Huomioithan, että asiointipalvelun työnantajanlomake toimii parhaiten uusimmalla Chrome-, Firefox- ja Edge-selaimilla. Varmista selaimen asetuksista, että käytät uusinta versiota.
    • Asiointipalvelu on turvallisin kanava tietojen toimittamiseen.Jos sinulla ei ole mahdollisuutta käyttää Suomi.fi-tunnistautumiseen verkkopankkitunnusta, mobiilivarmennetta tai varmennekorttia, voit lähettää tarvittavat tiedot meille suojatulla sähköpostilla. Katso ohjeet sähköpostin lähettämiseen.
Sivu päivitetty: 17.3.2022